מטפלים רבים  מאמינים ב”חינוך פסיכולוגי” (Psycho-Education) ומשתפים את מטופליהם בידע העדכני ביותר אודות ההפרעה ממנה הם סובלים. מטפלים אלה מאמינים שהידע יכול לעזור לאדם להכיר טוב יותר את עצמו, לקבל את ההפרעה ומקבלה זו את כוחות ההתמודדות והריפוי.

להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) יש שני חלקים. החלק הראשון הוא האובססיות. אובססיות הן מחשבות לא רצויות, טורדניות, דחפים מראות ותמונות שחודרים אל תוך המודעות תוך יצירת מצוקה וחרדה. למשל: “מה יקרה אם שכחתי לנעול את דלת הבית וכעת גונבים לי את כל רכושי?” לכולנו יש מחשבות מן הסוג הזה, אך הן הופכות לאובססיביות כאשר הן לא משאירות מקום למחשבות ועיסוקים אחרים ומלוות במצוקה משמעותית.

נעילה קומפולסיבית של הדלת

החלק השני הוא החלק הקומפולסיבי (אותו נהוג לכנות “טקסים”) והוא המרכיב ההתנהגותי שאותם הסובלים מאובססיות מפתחים באופן כמעט אוטומטי כדי להפחית את המצוקה והחרדה שהם חווים. למשל, ניקח כדוגמא את אותו אדם שטרוד מחוסר הוודאות האם נעל את דלת ביתו. אותו אדם עלול, כחלק משגרת יומו לחזור פעם אחר פעם על פעולת הנעילה של הדלת, בכדי לוודא, עד כמה שהוא יכול שהיא אכן נעולה. טקסים אלו, בהתאם לחומרתם, לוקחים חלק נכבד מהיום ויכולים לפגוע באורח משמעותי באיכות החיים. עם זאת, בטווח הקצר הם מפחיתים חרדה.

יחד עם אלה קיימת גם נטייה התנהגותית להימנעות. הסובל מההפרעה יוזם התנהגויות אלו כדי למנוע מצבים שבהם ייתכן ותתפתח חרדה וכדי להגדיל את השליטה. למשל, מי שטרוד באופן אובססיבי בנושאים של ניקיון והיגיינה נמנע, פעמים רבות, מאירוח אנשים בביתו כדי למנוע את החרדה שהוא יודע שנגרמת לו במצבים כאלה. אותה הימנעות, היא דוגמא לחיזוק שלילי – בעצם ההימנעות מעשייה, האדם מקבל חיזוק להתנהגותו הנמנעת והיא נוטה להתגבר עם הזמן ולהכליל עצמה גם למצבים חדשים.

“מעגל הקסמים” הזה יכול להיות הרסני ביותר. ראשית, האדם המתמודד מתרחק בהדרגה מהיכולת להבין באופן רציונאלי את מקור החרדה שלו. ככל שהטקסים הופכים תכופים יותר, כך האדם מתקשה לדמיין עצמו בלעדיהם ולא רואה דרך אלטרנטיבית להפחתת החרדה. בהמשך כאשר הטקסים מפסיקים לפעול והאדם מכליל את הפחדים שלו לעוד ועוד תחומים. בנוסף, היכולת להכיל חוסר וודאות יורד באופן משמעותי.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי עוסק בהתמודדות עם אותה מערכת אמונות שגויה העומדת בבסיס ההפרעה. הדבר הראשון שנדרש לעשות, הוא להפר בהדרגתיות המתאימה את מערכת החוקים והאמונות שנבנתה, במנותק מהמציאות, סביב החרדה ולחוות מקורות אלטרנטיביים להפגתה. על ידי עבודה אינטנסיבית ומוטיבציה של המטופל, אותו מעגל קסמים נסדק ומערכת אמונות חדשה ומציאותית יותר נכנסת לתמונה ומאפשרת התמודדות בריאה יותר עם החרדה.

 

(מקור: http://www.steveseay.com/ocd-treatment-back-to-basics/)